torsdag den 24. maj 2007

Seksuelle afvigelser eller parafilier

Jeg har vist lovet at lave dette indlæg i dag, men var en smule i tvivl om hvorledes det skulle gribes an.
Jeg tænker at jeg ville starte med at definere seksuelle perversioner, seksuelle afvigelser eller parafilier, som det hedder på fagsprog. Det er egentlig nemt nok, hvis man går efter bogen, men straks sværere hvis vi lukker bogen og tænker efter. Op til 70'erne blev homoseksualitet anset for at være en seksuel afvigelse, i dag vil de fleste værgre sig noget ved at definerer det således. Visse grupper arbejder i dag for at få pædofili og transseksualitet fjernet fra listen også. Efter min mening bør pædofili så sandelig blive, hvorimod jeg godt kan forstå argumentet for hvorfor transseksualisme bør fjernes.
Så hvordan definerer vi seksuelle afvigelser eller perversioner? Kort fortalt må det jo være det modsatte af normalen. Men når vi snakker seksuel adfærd (og mange andre ting) er det rigtig svært at sige hvad "normalen" er. Derfor tager vi et andet udgangspunkt. Rent lovmæssigt siger det sig selv at den seksuelle lavalder skal overholdes, og at psykisk syge, handikappede osv. skal beskyttes mod udnyttelse. Derudover skal begge parter indgå i relationen frivilligt. Lad mig ridse op hvilke afvigelser der i dag er på listen:

Ifølge DSM-IV (som er et af de diagnosesystemer man bruger indenfor psykologien. Det andet system hedder ICD10) er det et krav for en klassificering, at den pågældende aktivitet tjener som eneste kilde til seksuel tilfredsstillelse i en periode på seks måneder og forårsager "udtalt foruroligelse eller interpersonelle problemer". De otte er:
  • Ekshibitionisme: den vedvarende trang eller tendens til at afdække ens genitalier over for uforvarende.
  • Fetichisme: anvendelsen af ikke-seksuelle objekter eller dele af en persons krop for at opnå seksuel tilfredsstillelse. De sidste kaldes også partialisme.
  • Frotteurisme: den vedvarende trang eller tendens til at berøre eller gnubbe sig op ad uforvarende for at opnå seksuel tilfredsstillelse.
  • Masochisme: den vedvarende trang eller tendens til ville ydmyges, slås, bindes eller på anden måde bringes til at lide.
  • Sadisme: den vedvarende trang eller tendens til at påføre andre smerte eller lidelse for derved at opnå seksuel tilfredsstillelse.
  • Pædofili: den seksuelle tiltrækning til præpubertære børn.
  • Transvetisme: den seksuelle tiltrækning til tøj, der er karakteristisk for det andet køn.
  • Voyeurisme: den vedvarende trang eller tendens til at observere en uforvarende person, der er nøgen, er ved at klæde sig af eller som er i færd med seksuelle aktiviteter.

Derudover slås "andre parafilier" sammen i en samlegruppe. I denne kan nævnes: Nekrofili, Zoofili, Infantilisme og en masse andre.


Og nu må jeg høre, Anne, er du tilfreds eller havde du regnet med noget mere personligt? ;o)

14 kommentarer:

Anne O'Manne sagde ...

Noget mere personligt? Næh du, det ville ikke være noget for en bly viol som mig.

Til gengæld blev jeg lige en hel del klogere. For eksempel har jeg fået tilføjet ordet "frotteurisme" i mit ordforråd (er dog ikke sikker på, jeg kan udtale det).

Miss Blue Eyes sagde ...

Anne: Frotteurisme opleves ganske ofte i Londons undergrundsbane... Hvis du nu tænkte at du fik lyst til at stå model til den slags...

Anne O'Manne sagde ...

Eeeeeew!!!

Miss Blue Eyes sagde ...

Så-så. Nu ikke sart. Sådan en hjemløs, uvasket mandsperson der gnubber sig lidt. Det kan da være meget livsbekræftende ;o)

Anonym sagde ...

Frottteurisme.... jeg troede det havde noget med hådklæder at gøre?

Miss Blue Eyes sagde ...

Hmm... ville faktisk være oplagt hvis det havde... Men det er underdelen (ha ha ha, fik I den? UNDER delen... Fniiis) af den katagori. At gnubbe sig med frottehåndklæder...

Anonym sagde ...

jiiiidr
jeg havde et par frottesokker, de er hermed smidt ud!

Miss Blue Eyes sagde ...

Fornuftigt gjort Spunky. Man skal ikke friste sig selv. Alene tanken om at de er der, kunne jo blive for meget ;o)

Anonym sagde ...

Hehe, jeg har godt nok heller aldrig hørt om "frotteurisme", men den er købt :o)
Jeg stødte for en del år siden på noget der hed "apotemnofili" eller sådan noget. Er det noget du er stødt på?

Miss Blue Eyes sagde ...

Starwarsstøvle: Jep, den kender jeg godt, omend jeg ikke har haft fornøjelsen af at arbejde med en klient der led af det.

Apotemnofili bliver også kaldt Body Integrity Identity Disorder. Det handler, kort fortalt, om den seksuelle trang til at få en eller flere raske lemmer eller kropsdele amputeret. Altså mennesker der tænder på at få amputeret deres egne kropsdele. Går ikke ud fra at der er voldsomt mange af dem, men dog nok itl at der findes et ord for det :-D

Zette sagde ...

Tak, MBE: Du ved sørme noget, jeg ikke har tænkt så meget over før. Har vist ellers bare altid haft den holdning, at hvad der nu går og virker for folk, må de selv om, med mindre det er forbudt, og her har jeg vist mest tænkt på, at det er børn, lig og dyr.
Og a pro pos dyr, hvor er de henne på din liste? Åhh, ved nærmere gennemlæsning må det være de sidstnævnte zoofili - og nekrofilien er også med... Hmmmmmm

Miss Blue Eyes sagde ...

Zette: Man er vel fagnørd ;o) Og der findes rigtig mange andre parafilier som heller ikke er med på listen, derfor gruppen Andre afvigelser. Det er vildt hvad folk tænder på. Jeg sidder nogle gange og tænker: "NU kan jeg simpelthen ikke blive overrasket mere!" og så går der alligevel kun et par uger, så sidder jeg igen og tænker: "Fuuuuuck...!"

Om jeg fatter hvorfor folk gider at arbejde med noget andet end det her :o)

Anonym sagde ...

Av av av og tak skæbne.....
jeg er helt måbende at forbløffelse..

den der "Apotemnofili" er godt nok en heftig fætter...

der må virkelig være individer der ude som trænger til akut hjælp!

et eller andet sted godt de ikke tænder på andres amputerede lemmer...

pyyyh nej det er næsten for meget

Anonym sagde ...

HiHi .. de ismer kan godt nok få én til at blive helt rundforvirret til tider :P

Tak for en dejlig Blog, iøvrigt.

Lars Badboy