torsdag den 4. januar 2007

Sponsorbørn


Når jeg ser en reference til Madonna og hendes sponsorbarn i Malawi, kommer jeg til at tænke på Howie, Dana & mig.

Da jeg første gang modtog papirerne som dokumenterede at jeg havde fået to sponsorbørn, Howie & Dana, måtte jeg stille mig selv de store spørgsmål: Er Howie virkelig en forældreløs dreng, som trænger til hjælp? Vil Dana nogensinde tegne en tegning til mig? Får man en børnechek, når man nu åbenbart har fået børn? Jeg må nok også svare nej til alle spørgsmål.

Howie & Dana er søkøer. De bor i Florida og vejer i nærheden af 400 kg hver. Og jeg er rimelig sikker på at de ikke kan tegne... men håber nu stadig lidt på en kreation jeg kan hænge op på køleskabsdøren, så jeg med stolthed i stemmen kan sige; Den har mit sponsorbarn tegnet!

Jeg valgte disse to, fremfor lille Mgala, da jeg har været dybt forelsket i søkøer de sidste mange år. Det er ikke de nemmeste dyr at promovere. De ligner lidt forvokset søpølser og bliver omtalt som Natures speedbump af sejlere i området. Pandaer derimod er jo fabelagtige til at promoverer sig selv, og selv om det er nogle bidske sataner, er ingen i tvivl om at deres nuttethedsfaktor er kæmpestor, og at de derfor fortjener den publicity som de får. Hvis nu søkøer var ligeså nemme at promovere, ville alle vide at disse dyr er tæt på at blive udryddet. Dels pga af forurening, som ødelægger deres føde, og dels pga uvidenhed og ligegyldighed, som gør at de bliver sejlet ned (eller hedder det mon sejlet over?) og får voldsomme sår af skribsskruerne. En beskytter til skruen koster $7 men hvorfor dog ofre det, på en flodhest uden ben? I kan godt høre harmen i min stemme nu, ikk?

I får lige et par billeder af de kære "små":

Først Howie:
Og så Dana (nej-nej, hun er ikke tyk... det er bare en dårlig vinkel :oP):

Ingen kommentarer: