mandag den 20. april 2009

Hellige økomødre

Dels inspireret af en kommetar som irriterede mig så meget at jeg slettede den, og dels af en snak ovre på iBaby, har jeg haft lyst til at skrive dette her indlæg et par dage.

Når man (jeg) bliver gravid bliver man pludselig temmelig bevidst om alt det skadelige man omgiver sig med, her i verden. Man bliver meget bevidst om at man skal huske at tage de rigtige vitaminer på de rigtige tidspunkter af døgnet, og nogle ekstreme individer (igen; mig) smider stort set hele sit arsenal af beautyproducts, rengøringsmidler og vaskepulver ud, fordi de enten indeholder, eller mistænkes for at indeholde stoffer som måske, måske ikke, gør skade på den lille guldklump man bærer på. Man gør det ganske frivilligt og ofte gladeligt. For pludselig er den slags bare enormt vigtigt for en. Man har jo ligesom ansvaret for et helt nyt menneske og vil jo gerne give guldklumpen de allerbedste vilkår.

Når man (jeg) har været gravid i nogle måneder, begynder man at tage det hele lidt mere afslappet. Det nytter ikke noget at vække en midt om natten og spørge hvor langt henne man er lige nu, for pludselig skal man til at regne efter (og måske ligefrem til at finde en kalender frem) for at svare på det spørgsmål. Et spørgsmål som få uger før kunne besvares ned til mindste decimal og med største lethed.
Man (jeg) erkender, at nogle af de der super-øko-skide-sunde-og-slet-ikke-hormon-forstyrrende produkter faktisk er pissegode (længe leve Derma). Og at andre er noget være lort. Og når man så når den der mere afslappet periode, begynder man måske at prioriterer en lille smule. Jeg har fx formastet mig til at bruge en mascara som ikke er et super-øko-skide-sunde-og-slet-ikke-hormon-forstyrrende mærke. Til gengæld bruger jeg ikke mascara hver dag mere. Jeg har også måtte erkende, at da jeg var inde i min hedeture-periode (ca. 2 mdr i træk) dur det bare ikke med en deo der er så mild, at den faktisk nærmest er ikke-eksisterende. Så i den periode måtte den gode gamle sanex i brug.

Jeg har haft make-up (andet end mascara) på 4 gange i løbet af graviditeten. Det har været til større fester, hvor den slags var sig passende.

Jeg synes faktisk at jeg har gjort det meget godt. Jeg har i hvert fald gjort det bedste jeg kunne! Men det er åbenbart ikke nok. Der findes nemlig en ganske rædselsfuld mødre-mafia (selv om jeg har nogle af dem mistænkt for fucking aldrig selv at have været gravide!) som jeg har døbt De hellige økomødre.

Deres største glæde her i livet er, at belære os andre om alle de ting vi gør forkert og give os dårlig samvittighed over det. For selvfølgelig gør vi ting vi ikke bør. Jeg anser det som fuldstændig umuligt at følge alle regler og påbud, og jeg kommer helt sikkert til at begå flere fejl i løbet af det her motherhood, end jeg allerede har gjort. Men jeg gør det bedste jeg kan!! Og jeg er faktisk et forholdsvis intelligent menneske, så jeg kan altså godt tænke selv. Derfor bliver jeg noget så frygtelig provokeret når en Hellig økomor fremstiller mig som verdens-dårligste-mor-og-dit-barn-bliver-helt-sikkert-fjernet-fra-hjemmet fordi hun spotter at der ligger to sutter fra mærket MAM. Det er jo ikke øko-sutter af naturgummi!!! Nej, slap nu af dame, det er nogen der følger med de gratis babypakker, og jeg smider dem fandengaleme ikke ud, før jeg ved om jeg får brug for dem.
Jeg bliver også enormt provokeret af en kommentar til et tidligere indlæg, som på en ja-så-må-vi-jo-bare-håbe-at-din-søn-ikke-dør-en-lang-og-pinefuld-død-pga-dine-valg-måde får smidt et link til Babykemi (en hjemmeside som jeg i øvrigt har gennemlæst en af de første dage efter jeg fandt ud af at jeg var gravid).

Jeg er stor tilhænger af at tænke sig om - særlig når man er gravid. Og selvfølgelig ønsker jeg ikke at ødelægge noget som helst for min ufødte søn, hvis jeg kan undgå det. Men jeg er altså ikke fanatisk. Jeg forsøger at leve så sundt og økologisk som jeg kan. Dermed ikke sagt at jeg ikke både spiser usundt og ikke-økologisk en gang imellem. Gu gør jeg da så.
Jeg prøver at skifte alle de skadelige ting i husholdningen ud med nogen som er mindre skadelige. Men det betyder altså ikke at jeg ikke vil vaske hænder hvis jeg er hjemme hos nogen som ikke har en svanemærket sæbe stående.

Jeg er ikke fanatisk, men jeg gør fandme hvad jeg kan, for at gøre tingene rigtigt. Så back off, Hellige økomødre!

Og i øvrigt kan jeg sagtens få dårlig samvittighed uden jeres hjælp.

9 kommentarer:

Mette sagde ...

PYHA - jeg bliver helt glad for at jeg er ude over den fødedygtige alder og at min datter som nu er 15 er sund og rask - for jeg kan næsten forstå hun burde være født som et misfoster med den levevis jeg havde under graviditeten.

Ganske almindelig sund fornuft er vist det der skal til... det andet er jo nærmest sygeligt!

iBaby sagde ...

Hørt!!!
Jeg skiftede også rengøringsmidler og div. kropspleje-midler ud med svanemærkede ditto under graviditeten, men jeg må tilstå, at jeg ikke har skiftet min make-up ud (selvom jeg bruger make-up stort set hver dag). Og jeg spiste/spiser egentlig ikke særligt økologisk heller. Min datter virker dog ret normal - hun har ihvertfald ikke tre arme, fire øjne eller andre mærkværdigheder.

Og MAM-sutterne fra gratispakkerne er et hit herhjemme! Hvilket naturgummisutten på ingen måde var.

Jeg ved ikke, hvornår det blev en videnskab at være gravid, men det er super-anstrengende. Så længe man bare gør det så godt, man kan, så kan det jo ikke gøres bedre...

Kristina sagde ...

Du har fuldstændig ret!! Men det bliver bare værre endnu, når bebsen er ude... Jeg synes selv jeg passer meget på og tænker mig ret godt om, men så blev jeg spurgt om jeg nogensinde tændte stearinlys?? Øhm, ja af og til... Fordi det bør man altså ikke gøre - der kommer MASSER af skadelige stoffer fra tændte stearinlys!! Suk, det er ikke nemt. Hepper også på sund fornuft :-)

Miss Blue Eyes sagde ...

Mette @ Ja, man skulle umiddelbart tro at almindelig sund fornuft var nok til, at ens barn ville overleve og trives... Men så mødte man de hellige økomødre, og så blev man klogere...

iBaby @ Mon man kan læse til gravid på uni? Mon økomødrene har fundet det hemmelige videnskabelige selskab, som vi andre dødelige (jeg er fx kun Cand. Psych. og ved derfor intet om menneskelig trivsel... eller det der) ikke er værdige til optagelse i?

Kristina @ Fuuuuuck... Må man nu heller ikke tænde stearinlys??? Det var dog utroligt. Ja, den fejl kommer jeg så helt sikkert også til at begå, kan jeg allerede nu sige.

Pernille sagde ...

Jamen altså! Burde vi ikke allesammen være savlende misfostre så? Tror da bestemt ikke at vores mødre dengang blev tudet ørerne fulde om hvordan de burde og ikke burde leve - de levede vist bare videre, som de plejede. Selvfølgelig er der visse ting - alkohol og den slags - man skal holde sig væk fra, når man bærer et nyt liv under sit hjerte, menjeg tror altså ikke at "så dør baby!" hvis du bruger en mascara, der ikke lige overholder samtlige påbud!

Knægten min er 13 år gammel nu og bærer hverken tentakler eller andet spændende, selvom min kost gennem graviditeten hovedsagligt bestod af sort kaffe og grønne Look. En 9-måneders døgnkvalme kan gøre det svært at holde andet i sig, selvom det på ingen måder var sundt og den dårlige samvittighed en daglig følgesvend!

Jeg opfordrer hverken dig eller andre gravide til at følge netop mit eksempel, men blot til at vende det døve øre en lille smule til hvad de Hellige Økomødre bræger op om og så bare nyde jeres graviditet og forventningen om det nye liv I skal til at tage hånd om.

Held og lykke med det hele :-)

Tris sagde ...

Lad mig chokere hele forsamlingen af økomødre og fortælle at jeg tog MEDICIN under min graviditet. Jeg var ved at dø af halsbrand, så slå mig.

:)

kent sagde ...

verden er fuld af selvbestaltede bedrevidende repræsentanter for den rigtige holdning. Dan dig din egen holdning ud fra hjerte og sund fornuft. (ikke at forveksle med usund skepsis)

Jeg kender til nogle børn (moderen er død nu) der fik omtrent en flaske vodka om dagen mens hun var gravid, og de fejler intet.

manna sagde ...

AMEN.

Helt enig. Man skal leve sit liv uden at lade andres fordømmende meninger gøre en stresset. OG ja jeg kender altså også mødre der dengang i 70 erne drak rødvin, kæderøg, havde nattearbejde (og ja barnet var lidt lille men han er vokset op som en kæmpe kleppert) kender dog også en der har en søn der er blevet opereret flere gange i sin lille penis, og lægerne tror det skyldes hormon påvirkninger fra dengang hun malede i 14 dage. Det var dengang de ikke advarede om det.Ja alt med måde. OG vi er jo gravide i en tid, hvor nærmest alt viser sig at være skadeligt. Så forstår dig fuldt ud. Kvinder kan simpelthen være så hårde ved hinanden.

Og bare rolig i skal nok få tid til middage og film. Vi så sku mange film (dvd) krøllet sammen på sofaen med en sovende baby i liften. De sover jo som regel ret meget i starten. Og man kan jo få take away sushi og lignende.

Det bliver fantastisk. I kan roligt slappe af og glæde jer.

Randi sagde ...

Ej men altså! Man må vende det døve øre til Øko-mafiaen. Jeg har heldigvis aldrig mødt nogen af dem og de kunne ellers da nok have fundet et punkt eller 10, hvor jeg ikke var hellig nok.

Sund fornuft holder 100%. Stol på dig selv og tak for et godt indlæg.