onsdag den 18. februar 2009

Flyttefirmafrustrationer

For halvanden uge siden flyttede vi endelig ind i vores palads af en ny lejlighed. Her er fuldstændig fantastisk, men så meget plads at vi nogen gange ikke kan finde hinanden. Vi har slet ikke møbler nok tl at udfylde alle rummene, så her er en kende tomt hist og her :o) Men vi har ikke råd til at købe flere møbler lige nu, så det må komme hen af vejen. Og hvorfor har vi så ikke råd? Ja, det skyldes dels det flyttefirma vi valgte at bruge.

Da jeg jo render rundt med en mave af format og ikke må løfte mere end en en stor cola, valgte vi at få flytningen overstået med hjælp fra et flyttefirma frem for en flok venner. Vi tænkte at det ville være nemmere, hurtigere og mindre irriterende for de omtalte venner (pudsigt nok er mine venner blevet lidt træt af at flytte mit dykkergrej (blybælter vejer sjovt nok en del) og alle mine bøger). Vi fik en masse tilbud fra forskellige firmaer og valgte Maxitransport (ja, jeg vælger at skrive deres navn til skræk og advarsel for andre - det fortjener de). Det var godt nok med timepris og ikke en fast pris, men de lød meget reelle, og havde et rigtig fornuftigt bud på hvad det ville kræve. Både tidsmæssigt, bilmæssigt og mandsskabsmæssigt. Så vi glædede os til en nem flytning.
Lørdag morgen blev jeg hentet af min mor som fragtede kattene og mig til det nye domicil. Bare så vi ikke gik i vejen for de hårdtarbejdende flyttemænd. Høh - det kunne jeg næsten skrive uden at grine.
Vi havde fået et tidsperspektiv der hed ca 5 timer alt ialt. Da der var gået 4 timer og de endnu ikke var færdige med at tømme vores 3-værelses lejlighed (de arbejdede helt uhyggelig langsomt!), blev jeg måske en lille smule hormonhysterisk og ringede til deres chef. Jeg spurgte om det var helt normalt at det tog så lang tid at tømme en lejlighed, når der oven i købet var en stor elevator som nærmest kunne rumme 1/4 af lejligheden. Det mente han bestemt, at det var. Han kunne slet ikke forstå, at jeg havde fået et noget andet tidsperspektiv stukket ud, og gav vist også udtryk for, at jeg nok havde misforstået det hele en smule. Det hjalp ikke på mit hormonhysteri!

For et gøre en meget lang historie en anelse kortere kan jeg fortælle, at det tog 10 timer. Det krævede at der blev tilkaldt en mand mere (som vi selvfølgelig også kom til at betale for), for ellers ville det nok ha' taget 12-13 timer. De truede på et tidspunkt med at stoppe (ved ikke om de så havde læsset vores ting af på fortorvet i regnen eller om de bare var kørt med dem) fordi vi havde inddraget chefen og brokket os over dem.

Undervejs i flytningen ser vi at der er kommet et kæmpe hak i den ene af Lækkerkærestens B&O højtalere. Dem er han en smule øm over, og han var grædefærdig. Det var tydeligt at se at de var sat op af nogle hylder hvor der stadig sad dyvler i, for hakket var dyvelformet og helt friskt. Det gjorde vi dem opmærksom på, og de vedkendte sig med det samme skylden og undskyldte mange gange. Der blev taget nogle billeder af skaden, og så ville vi blive kontaktet i løbet af nogle dage. De er jo fuldt forsikret, så det skulle ikke være noget problem at få det lavet.

Selve flytningen endte med at blive næsten dobbelt så dyr som vi havde regnet med, hvilket betød, at vi ikke havde nok kontanter til at betale dem med. No problem - de ville sende en regning på det resterende.
Det gjorde de rigtignok også og vi betalte som vi skulle. Højtaleren hørte vi dog ikke noget om.

Efter en uge kontaktede vi dem så for at høre hvad de havde fundet ud af. Og nu havde piben så fået en anden lyd. Chefen sagde, at han havde snakket med sine mænd og de havde pakket bilen forsvarligt, så det var ikke en skade de havde lavet. Han antydede, at det var en vi selv havde lavet oppe i lejligheden, mens hans mænd var nede efter næste læs. Han agtede ikke at betale for erstatning på nogen måde og var faktisk temmelig uforskammet.

Nu har vi så inddraget forbrugernævnet. Der går vildt lang tid før vi hører noget for dem, men de plattenslagere skal simpelthen ikke ha' lov til at slippe.

Hvis vi nogensinde skal bruge et flyttefirma igen, vil vi aldrig, aldrig, aldrig bruge Maxitransport. Magen til dårlig service, vildledende priser og svindleragtig virksomhed skal man lede længe efter.

Ingen kommentarer: